Υπηρεσία Τηλεκπαίδευσης και δυνατότητες
Διαχείριση Μαθημάτων Moodle
Κάθε μάθημα έχει βασικά στοιχεία που το περιγράφουν ενώ έχει και ένα σύνολο από λειτουργίες που κατηγοριοποιούνται σε μπλοκ (block), πηγές πληροφορίας (resources) και δραστηριότητες (activies). Με βάση όλες αυτές τις λειτουργίες μπορεί να εμπλουτιστεί το μάθημα και να περιλαμβάνει ότι χρειάζεται να παρουσιαστεί στους μαθητές.
Τα μπλοκ παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες (μηνύματα, δραστηριότητες, νέα κτλ) στους χρήστες. Καθιστούν διαθέσιμες λειτουργίες του λογισμικού και βοηθούν στην καλύτερη διαχείριση του μαθήματος.
Οι πηγές πληροφοριών αποτελούν το κύριο περιεχόμενο κάθε μαθήματος και περιλαμβάνουν εκπαιδευτικό υλικό και πληροφορίες για το μάθημα. Μπορούν να έχουν την μορφή αρχείων με πληροφορίες σε διάφορες μορφές, όπως κειμένου, το οποίο δημιουργήθηκε απ’ ευθείας στη σελίδα του μαθήματος με τη βοήθεια του ενσωματωμένου επεξεργαστή κειμένου που διατίθεται από την υπηρεσία ή εξωτερικών ιστοσελίδων που δημιουργήθηκαν για να αποτελούν μέρος του μαθήματος.
Οι δραστηριότητες των μαθημάτων καθιστούν ικανό τον εκπαιδευόμενο να αλληλεπιδράσει με τον εκπαιδευτή και με το εκπαιδευτικό υλικό. Η υπηρεσία υποστηρίζει μια μεγάλη κλίμακα δραστηριοτήτων, όπως Ομάδες συζήτησης (forum), Συζητήσεις (chats), Εργασίες (assignments), οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη σταδιακή ανάπτυξη κάθε μαθήματος. Οι βασικές δραστηριότητες που υποστηρίζει η υπηρεσία παρουσιάζονται αναλυτικά παρακάτω.
Διαχείριση σύγχρονου οπτικοακουστικού υλικού και των μεταδεδομένων του
Αν και η υπηρεσία μπορεί να υποστηρίξει κυρίως την ασύγχρονη εκπαίδευση με τη χρήση κατάλληλου προσαρτήματος λογισμικού ικανοποιεί τις ανάγκες και μίας σύγχρονης εκπαίδευσης. Ο διαχειριστής απλώς δηλώνει τη διεύθυνση του σύγχρονου οπτικοακουστικού υλικού , τίτλο και περιγραφή και αμέσως αυτό παρουσιάζεται στη σελίδα του μαθήματος.
Διαχείριση οπτικοακουστικού υλικού σε διάφορες μορφές με την επιλογή προσθήκης αρχείου βίντεο, ή και την προσθήκη συνδέσμου από τρίτες πηγές (VOD server, Youtube, Vimeο, κτλ)
Η υπηρεσία υποστηρίζει ποικίλους τρόπους για την προσθήκη πολυμεσικού υλικού τόσο γενικά στο μάθημα όσο και επιμέρους δραστηριότητες1. Αρχεία ήχου καθώς και video μπορούν να ενσωματωθούν σε ένα μάθημα με τους ακόλουθους τρόπους:
-
Ως απλός πόρος αρχείου
-
Ως ενσωματωμένο αρχείο - σύνδεσμος
-
Με το που ανοίγει ένα νέο παράθυρο να παίζει το αρχείο
-
Ενσωματωμένο μέσα στο κείμενο σε οποιαδήποτε ενότητα του μαθήματος
-
Ως σύνδεσμος αρχείου πολυμέσων, ο οποίος στη συνέχεια αντικαθίσταται με μια κατάλληλη συσκευή αναπαραγωγής πολυμέσων (player) που μπορεί να παίξει τον πόρο.
Οργάνωση του εκπαιδευτικού υλικού με το πρότυπο SCORM
Το SCORM (Shareable Content Object Reference Model) αποτελεί σύστημα χρήσης μαθησιακού περιεχομένου που βρίσκεται στο Διαδίκτυο ως αντικείμενο εκμάθησης στη βάση ενός κοινού τεχνικού πλαισίου για τηλεκπαίδευση. Το πακέτο SCORM είναι σύνολο περιεχομένων στο δίκτυο που ακολουθεί το σύστημα αυτό. Τα πακέτα SCORM περιλαμβάνουν συνήθως ιστοσελίδες, γραφικά, προγράμματα Javascript, παρουσιάσεις και οτιδήποτε λειτουργεί σε έναν περιηγητή ιστού. Η Δραστηριότητα «SCORM» επιτρέπει την εύκολη «φόρτωση» ενός τέτοιου πακέτου ώστε να καταστεί τμήμα των μαθημάτων. H υπηρεσία επιτρέπει την φόρτωση zip ή pif. Παράλληλα, η υπηρεσία επιτρέπει και την προσθήκη IMS. Η δραστηριότητα αυτή επιτρέπει την εισαγωγή στο μάθημα μαθησιακών πακέτων τυποποίησης IMS. Ένα πακέτο περιεχομένου IMS χρησιμοποιείται για τη μεταφορά εκπαιδευτικού υλικού μεταξύ διαφορετικών Συστημάτων Διαχείρισης Μάθησης. Εάν μία Μονάδα έχει έτοιμο εκπαιδευτικό υλικό από ένα διαφορετικό Σύστημα Διαχείρισης Μάθησης μπορεί να το εξάγει σε μορφή IMS Content Package και να το εισάγει αυτόματα στην υπηρεσία.
Οργάνωση και διαχείριση σχετικών εγγράφων εκπαιδευτικού υλικού (κείμενα,διαφάνειες, βιβλιογραφία κτλ)
Μία ακόμα λειτουργικότητα της υπηρεσίας είναι η δυνατότητα οργάνωσης και διαχείρισης αρχείων. Επιτρέπει την προσθήκη με δομημένη μορφή (folders) όλων των γνωστών τύπων αρχείων. Με αυτό τον τρόπο είναι εφικτός και ο διαμοιρασμός αρχείων μεταξύ των εκπαιδευτών και των εκπαιδευόμενων.
Οργάνωση και διαχείριση σχετικών συνδέσμων, χρήσιμων με το μάθημα πηγών
Τόσο οι εκπαιδευτές όσο και οι μαθητές μπορούν εύκολα να οργανώσουν και να διαχειριστούν σχετικούς συνδέσμους, οι οποίοι μπορούν να είναι είτε προσωπικοί είτε για όλους. Είναι μια λειτουργικότητα που προσαρμόζεται τόσο στο μάθημα όσο και στους προσωπικούς χώρους των μαθητών και καθηγητών.
Διαχείριση ερωτήσεων αυτοαξιολόγησης
Ο εκπαιδευτής μπορεί να ορίσει κουίζ με πολλαπλές ερωτήσεις, οι οποίες μπορεί να είναι πολλαπλής επιλογής, με σωστό ή λάθος ή ακόμα και με ελεύθερο κείμενο. Αυτές οι ερωτήσεις φυλάσσονται σε μια κατηγοριοποιημένη βάση δεδομένων και μπορούν να ξαναχρησιμοποιηθούν στο ίδιο ή ακόμα και σε διαφορετικό μάθημα. Οι ερωτήσεις αυτές μπορούν να έχουν χρονικό περιορισμό και να βαθμολογηθούν. Τα κουίζ επιτρέπουν τις πολλαπλές προσπάθειες. Για κάθε προσπάθεια βαθμολογείται αυτόματα και ο σπουδαστής. Τα κουίζ με τη χρήση συνεχών ανατροφοδοτήσεων από τις ερωτήσεις που περιέχουν μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σαν τεστ αυτοαξιολόγησης.
Διαχείριση και αξιολόγηση online ασκήσεων και εργασιών
Κάθε μάθημα μπορεί να υποστηρίζει εργασίες με ή χωρίς βαθμολόγηση. Το σύστημα υποστηρίζει τις ακόλουθες διαφορετικές μορφές εργασίας. α) Προηγμένη αποστολή αρχείων η οποία επιτρέπει στους εκπαιδευόμενους να ανεβάσουν την εργασία τους με τη μορφή ενός ή περισσοτέρων αρχείων, β) online κείμενο: οι εκπαιδευτές προσθέτουν την απάντηση τους μέσω ενός editor, γ) αποστολή ενός αρχείου, και φυσικά δ) δραστηριότητα εκτός σύνδεσης. Κάθε παράδοση εργασίας μπορεί να έχει καταληκτική ημερομηνία υποβολής αν το θεωρεί απαραίτητο ο εκπαιδευτής. Η βαθμολογία σε όλες τις περιπτώσεις μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά ενώ στις πρώτες τρεις περιπτώσεις επιτρέπεται και ο σχολιασμός σε σχέση με το κείμενο που έχει κατατεθεί.
Οι εκπαιδευτές μπορούν να δημιουργήσουν και να διαχειριστούν όσες εργασίες θέλουν σε ένα μάθημα, τόσο γενικά όσο και σε συγκεκριμένες ενότητες. Αντίστοιχα οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να βλέπουν στην καρτέλα τους τις ασκήσεις την αντίστοιχη βαθμολογία και τα σχόλια που έχουν κάνει οι εκπαιδευτές.
Διαχείριση ερωτηματολογίων
Ο εκπαιδευτής μπορεί να ορίσει κουίζ με πολλαπλές ερωτήσεις οι οποίες μπορεί να είναι πολλαπλής επιλογής, με σωστό ή λάθος ή ακόμα και με ελεύθερο κείμενο. Ακολουθεί την δομή που παρουσιάστηκε στη ερωτήσεων αυτοαξιολόγησης.
Καταχώριση ανακοινώσεων σχετικών με το κάθε μάθημα
Η υπηρεσία αυτή θα έχει ενεργοποιημένη τη δυνατότητα προσθήκης ανακοινώσεων σε κάθε μάθημα. Πιο συγκεκριμένα, σε κάθε μάθημα θα υπάρχει ένα μπλοκ «Τελευταία νέα». Στο μπλοκ «Τελευταία νέα» εμφανίζονται όλα τα μηνύματα που καταχωρούνται στα «Νέα και Ανακοινώσεις» και λειτουργεί ως Πίνακας Ανακοινώσεων των εκπαιδευτών, αφού σε αυτό μπορούν να προσθέσουν μηνύματα μόνο οι εκπαιδευτές. Αμέσως ενημερώνονται όλοι οι συμμετέχοντες με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Αποτελεί στην ουσία ένα μέρος της δραστηριότητας Συζητήσεις, αλλά είναι δεσμευμένη για την προσθήκη ανακοινώσεων.
Δυνατότητα δημιουργίας χώρου ασύγχρονης συζήτησης (forum).
Η Ομάδα συζήτησης αποτελεί ένα χώρο ασύγχρονης συζήτησης μεταξύ των συμμετεχόντων στο μάθημα. Είναι ενεργοποιημένο για κάθε μάθημα και μπορεί να οργανωθεί σε διάφορες ενότητες και να συσχετιστεί με το μάθημα. Κάθε μήνυμα μπορεί να είναι απλό κείμενο ή να περιέχει και επισυναπτόμενα αρχεία. Στο forum μπορούν να συμμετάσχουν όλα τα μέλη που συμμετέχουν στο μάθημα.
Δυνατότητα δημιουργίας χώρου σύγχρονης συζήτησης (chat) για την ανταλλαγή μηνυμάτων.
Το moodle υποστηρίζει ένα ή περισσότερα δωμάτια συζήτησης σε κάθε μάθημα. Τα δωμάτια αυτά ενισχύουν τη συνεργασία αφού οι συμμετέχοντες μπορούν να συνομιλήσουν σε πραγματικό χρόνο. Τα μηνύματα που μπορούν να ανταλλάξουν οι συμμετέχοντες είναι είτε απλό κείμενο , είτε κώδικας html είτε ακόμα και εικονίδια έκφρασης (emoticons). Αποτελεί μία δραστηριότητα που ενισχύει τη σύγχρονη εκπαίδευση. Ο χώρος σύγχρονης συζήτησης μπορεί να αφορά γενικά το μάθημα ή κάποια συγκεκριμένη ενότητα.
Social networks